Lean White Belt bij De Wever slaat aan!

Avatar foto
Geschreven door: Bert van Beers Datum: 28-03-2024 Tag: Nieuws

 

Lean White Belt 2

De Wever is een innovatieve instelling die een samenhangend pakket van wonen, welzijn, zorg en behandeling biedt aan met name ouderen in Midden-Brabant. Net als vele organisaties in deze markt staat de Wever voor een aantal serieuze uitdagingen, denk aan krapte op de arbeidsmarkt, vergrijzing, hogere zorgzwaarte en bezuinigingen. Dit vraagt om goed leiderschap, van de bestuurskamer tot de werkvloer. De Wever vraagt dagelijks een grote bijdrage van al haar medewerkers en faciliteert hier ook in. Lean is de continu verbetermethode om dagelijks cliëntwaarde te verhogen en kwaliteit van leven te bieden.

GO Company mag al een aantal jaar De Wever ondersteunen in het continu verbeteren, onder andere in het opleiden van Green Belts en Black Belts. Na verloop van tijd ontstond er op de werkvloer behoefte aan een kortere, beter toegankelijke opleiding gericht op de basis van Lean en het verbeterbord. Voorzitters aan dit verbeterbord merkten dat ze te weinig achtergrond, context en praktische handvatten hadden om met hun teams een kwalitatief goed verbetergesprek te voeren. Dit is jammer, want in deze dynamische omgeving worden daardoor wellicht dagelijks verbeterkansen gemist.

“Leuke les, speels en makkelijk over te dragen.”
– deelnemer Lean White Belt –

De Wever White Belt is het gezamenlijke antwoord van het Lean Team van De Wever en GO Company. Een interactieve training van 1,5 dag met veel praktische werkvormen die de directe transfer naar de werkvloer en het verbeterbord maken. Op dag 1 behandelen we de basis van Lean met een Lego Spel om te ervaren hoe het is om snel kleine verbeterstappen te maken van een ongeorganiseerde werkomgeving naar een Lean werkomgeving. En uiteraard continu de gedachtenstap naar de dagelijkse praktijk. Op het laatste dagdeel duiken we volledig in de filosofie, methode en instrumenten van het verbeterbord.

Deelnemers lopen na De Wever White Belt naar buiten met een bewijs van deelname en bovenal veel zin en enthousiasme om hun teams te helpen iedere dag een kleine verbetering op te pakken. Nuttig maar ook noodzakelijk in de zorgwereld van vandaag en morgen!